Kiedy Polska otwierała się na zmiany i wolny rynek, bracia Piotr i Adam Sikorscy założyli w 1992 roku Unimot Express. Wybór branży nie był przypadkowy. Produkty naftowe zawsze odgrywały napędową rolę w gospodarce światowej. A rozpędzająca się gospodarka w Polsce potrzebowała paliw i tu właśnie nasza firma znalazła swoje miejsce na rynku. Dziś z dumą współtworzymy markę firm rodzinnych, której ambasadorami na świecie są np. Ford czy włoski Fiat.
Kodeks etyki

§1 Definicje:

Ład Korporacyjny (ang. corporate governance) to całokształt działań i regulacji ukierunkowanych na zapewnienie równowagi pomiędzy interesami wszystkich podmiotów zaangażowanych w funkcjonowanie danej spółki (inwestorów, kadry zarządzającej, pracowników i dostawców), co sprzyja jej rozwojowi.

Kodeks Etyczny jest zestawieniem wartości moralnych będących kluczowym wyznacznikiem postępowania Firmy i jej pracowników. Celem jest kształtowanie właściwej kultury pracy wewnątrz Firmy oraz pomiędzy Firmą a jej otoczeniem.

 

§2 Podstawy sporządzenia oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego

W Polsce zasady ładu korporacyjnego, zebrane w dokumencie „Dobre praktyki w spółkach publicznych”, po raz pierwszy zostały inkorporowane przez władze Giełdy papierów Wartościowych w Warszawie we wrześniu 2002 r. Dokument ten wskazywał podstawowe zasady etyki biznesowej, jakimi w codziennej działalności powinny kierować się spółki giełdowe. Kolejna wersja zasad – „Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005” – obowiązywała od początku 2005 r. do zakończenia 2007 r.

Obowiązujący Dokument prawny:

  • Uchwała Rady Giełdy Nr 12/1170/2007 z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW”

§3 Profil i misja spółki:

Firma zajmuje się przede wszystkim hurtową i detaliczną sprzedażą: paliw silnikowych, olejów i smarów, olejów opałowych, gazów płynnych (LPG), gaczy i parafin. Celem działania jest rzetelne, kompetentne i profesjonalne świadczenie usług handlowych w kraju i za granicą.

 

§4 Organy zarządzające i nadzorcze spółki:

Zgromadzenie wspólników

  • Zgromadzenie jest zwoływane i przygotowywane zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych i wynika z umowy Spółki.

Rada Nadzorcza

  • Pan Zdzisław Sikorski – Przewodniczący RN

  • Pani Magdalena Sikorska – Sekretarz RN

  • Pan Czesław Sadkowski – Członek RN

Zarząd

  • Pan Adam Sikorski – Prezes Zarządu

  • Pani Małgorzata Garncarek – Członek Zarządu

  • Pan Przemysław Podgórski – Członek Zarządu

§5 Zasady ładu korporacyjnego spółek notowanych na GPW stosowane przez Unimot Express

Spółka prowadzi przejrzystą i efektywną politykę informacyjną, zarówno z wykorzystaniem tradycyjnych metod, jak i z użyciem nowoczesnych technologii, zapewniających szybkość, bezpieczeństwo oraz szeroki dostęp do informacji.

Spółka zapewnia efektywny dostęp do informacji niezbędnych do oceny sytuacji i perspektyw spółki oraz sposobu jej funkcjonowania.

Spółka zapewnia funkcjonowanie swojej strony internetowej w języku angielskim.

Członkowie rady nadzorczej posiadają należytą wiedzę i doświadczenie oraz są w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich obowiązków. Członkowie rady nadzorczej podejmują odpowiednie działania, aby rada nadzorcza otrzymywała informacje o istotnych sprawach dotyczących spółki.

Każdy członek rady nadzorczej kieruje się w swoim postępowaniu interesem spółki oraz niezależnością opinii i sądów, a w szczególności dba i to by:

  • nie przyjmować nieuzasadnionych korzyści, które mogłyby rzutować negatywnie na ocenę niezależności jego opinii i sądów,

  • wyraźnie zgłaszać swój sprzeciw i zdanie odrębne w przypadku uznania, że decyzja rady nadzorczej stoi w sprzeczności z interesem spółki.

Członkowie zarządu uczestniczą w obradach zgromadzenia wspólników w składzie umożliwiającym udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie obrad zgromadzenia.

 

§6 Kodeks Etyki wyznawany przez spółkę Unimot Express

Zasady ogólne

  • Przestrzeganie obowiązującego porządku prawnego

  • Poszanowanie zasad uczciwości biznesu i zdrowej konkurencji

  • Szacunek dla godności człowieka i zasad kulturowych

  • Dbałość o środowisko naturalne

  • Transparentność/ otwarta komunikacja z instytucjami zewnętrznymi

  • Apolityczność

Pracownicy

  • Zapewnienie godnych i przyjaznych warunków pracy

  • Zdrowie i bezpieczeństwo pracy

  • Równe szanse zatrudnienia, awansu/rozwoju zawodowego

  • Ochrona prywatności danych pracownika

  • Zakaz konkurencji oraz przyjmowania/ oferowania znacznych korzyści majątkowych

Klienci i Kooperanci

  • Sprawna, uprzejma obsługa klientów

  • Staranny dobór produktów i kompleksowa obsługa

  • Terminowa realizacja zamówień

  • Budowanie trwałych, partnerskich relacji z kooperantami

  • Wybór dostawców dokonywany na bazie atrakcyjności finansowej i jakościowej oferty

  • Rozwiązywanie problemów na drodze dialogu i kompromisu

Program „Rzetelna Firma”

  • Potwierdzenie wiarygodności płatniczej przez Krajowy Rejestr Długów

  • Zwiększenie transparentności i odpowiedzialności poprzez uczestnictwo w ogólnopolskim systemie wymiany informacji gospodarczych – KRD

  • Przynależność do wyselekcjonowanej grupy ok. 31 000 firm posiadających certyfikat „Rzetelna Firma”

§7 Kodeks Etyki wyznawany przez pracowników Unimot Express

Konsekwencja w dążeniu do celu

  • Sumienna realizacja powierzonych zadań

  • Determinacja w dążeniu do osiągnięcia celów

  • Zaangażowanie w pracę

  • Dążenie do zakończenia rozpoczętych zadań

Współpraca i partnerstwo

  • Współdziałanie wewnątrz firmy

  • Jawna komunikacja z pracownikami i przełożonymi

  • Budowanie zaufania na bazie współpracy

Uczciwość i odpowiedzialność

  • Uczciwe postępowanie wobec siebie i innych

  • Dotrzymywanie danego słowa

  • Brak obietnic bez pokrycia

  • Odpowiedzialność za swoje działania oraz za zarządzany zespół

Profesjonalizm

  • Dążenie do bycia ekspertem w swojej dziedzinie

  • Osiąganie najwyższej jakości świadczonej pracy

  • Rozwijanie swoich kompetencji i świadome podejmowanie się nowych zadań

Racjonalność

  • Kierowanie się zasadą gospodarności przy podejmowaniu decyzji

  • Świadome podejmowanie ryzyka

  • Dbanie o koszty

  • Poszanowanie mienia firmy

§8 Przestrzeganie Kodeksu Etycznego

Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się i stosować zapisy Kodeksu Etycznego.

Przełożony ma obowiązek popularyzować i wyjaśniać zasady Kodeksu Etycznego oraz zdecydowanie reagować w sytuacji jego naruszania wśród podległych pracowników.

Zasady Kodeksu Etycznego mają również zastosowanie dla osób i instytucji działających w imieniu spółki.

 

Czerwiec, 2010

Przewodniczący RN – Zdzisław Sikorski
Sekretarz RN – Magdalena Sikorska
Członek RN – Czesław Sadkowski
 

§1 Definicje:

Ład Korporacyjny (ang. corporate governance) to całokształt działań i regulacji ukierunkowanych na zapewnienie równowagi pomiędzy interesami wszystkich podmiotów zaangażowanych w funkcjonowanie danej spółki (inwestorów, kadry zarządzającej, pracowników i dostawców), co sprzyja jej rozwojowi.

Kodeks Etyczny jest zestawieniem wartości moralnych będących kluczowym wyznacznikiem postępowania Firmy i jej pracowników. Celem jest kształtowanie właściwej kultury pracy wewnątrz Firmy oraz pomiędzy Firmą a jej otoczeniem.

§2 Podstawy sporządzenia oświadczenia o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego

W Polsce zasady ładu korporacyjnego, zebrane w dokumencie „Dobre praktyki w spółkach publicznych”, po raz pierwszy zostały inkorporowane przez władze Giełdy papierów Wartościowych w Warszawie we wrześniu 2002 r. Dokument ten wskazywał podstawowe zasady etyki biznesowej, jakimi w codziennej działalności powinny kierować się spółki giełdowe. Kolejna wersja zasad – „Dobre praktyki w spółkach publicznych 2005” – obowiązywała od początku 2005 r. do zakończenia 2007 r.

Obowiązujący Dokument prawny:

  • Uchwała Rady Giełdy Nr 12/1170/2007 z dnia 4 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia „Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW”

§3 Profil i misja spółki:

Firma zajmuje się przede wszystkim hurtową i detaliczną sprzedażą: paliw silnikowych, olejów i smarów, olejów opałowych, gazów płynnych (LPG), gaczy i parafin. Celem działania jest rzetelne, kompetentne i profesjonalne świadczenie usług handlowych w kraju i za granicą.

§4 Organy zarządzające i nadzorcze spółki:

Zgromadzenie wspólników

  • Zgromadzenie jest zwoływane i przygotowywane zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych i wynika z umowy Spółki.

Rada Nadzorcza

  • Pan Zdzisław Sikorski – Przewodniczący RN

  • Pani Magdalena Sikorska – Sekretarz RN

  • Pan Czesław Sadkowski – Członek RN

Zarząd

  • Pan Adam Sikorski – Prezes Zarządu

  • Pani Małgorzata Garncarek – Członek Zarządu

  • Pan Przemysław Podgórski – Członek Zarządu

§5 Zasady ładu korporacyjnego spółek notowanych na GPW stosowane przez Unimot Express

Spółka prowadzi przejrzystą i efektywną politykę informacyjną, zarówno z wykorzystaniem tradycyjnych metod, jak i z użyciem nowoczesnych technologii, zapewniających szybkość, bezpieczeństwo oraz szeroki dostęp do informacji.

Spółka zapewnia efektywny dostęp do informacji niezbędnych do oceny sytuacji i perspektyw spółki oraz sposobu jej funkcjonowania.

Spółka zapewnia funkcjonowanie swojej strony internetowej w języku angielskim.

Członkowie rady nadzorczej posiadają należytą wiedzę i doświadczenie oraz są w stanie poświęcić niezbędną ilość czasu na wykonywanie swoich obowiązków. Członkowie rady nadzorczej podejmują odpowiednie działania, aby rada nadzorcza otrzymywała informacje o istotnych sprawach dotyczących spółki.

Każdy członek rady nadzorczej kieruje się w swoim postępowaniu interesem spółki oraz niezależnością opinii i sądów, a w szczególności dba i to by:

  • nie przyjmować nieuzasadnionych korzyści, które mogłyby rzutować negatywnie na ocenę niezależności jego opinii i sądów,

  • wyraźnie zgłaszać swój sprzeciw i zdanie odrębne w przypadku uznania, że decyzja rady nadzorczej stoi w sprzeczności z interesem spółki.

Członkowie zarządu uczestniczą w obradach zgromadzenia wspólników w składzie umożliwiającym udzielenie merytorycznej odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie obrad zgromadzenia.

§6 Kodeks Etyki wyznawany przez spółkę Unimot Express

Zasady ogólne

  • Przestrzeganie obowiązującego porządku prawnego

  • Poszanowanie zasad uczciwości biznesu i zdrowej konkurencji

  • Szacunek dla godności człowieka i zasad kulturowych

  • Dbałość o środowisko naturalne

  • Transparentność/ otwarta komunikacja z instytucjami zewnętrznymi

  • Apolityczność

Pracownicy

  • Zapewnienie godnych i przyjaznych warunków pracy

  • Zdrowie i bezpieczeństwo pracy

  • Równe szanse zatrudnienia, awansu/rozwoju zawodowego

  • Ochrona prywatności danych pracownika

  • Zakaz konkurencji oraz przyjmowania/ oferowania znacznych korzyści majątkowych

Klienci i Kooperanci

  • Sprawna, uprzejma obsługa klientów

  • Staranny dobór produktów i kompleksowa obsługa

  • Terminowa realizacja zamówień

  • Budowanie trwałych, partnerskich relacji z kooperantami

  • Wybór dostawców dokonywany na bazie atrakcyjności finansowej i jakościowej oferty

  • Rozwiązywanie problemów na drodze dialogu i kompromisu.

Program „Rzetelna Firma”

  • Potwierdzenie wiarygodności płatniczej przez Krajowy Rejestr Długów

  • Zwiększenie transparentności i odpowiedzialności poprzez uczestnictwo w ogólnopolskim systemie wymiany informacji gospodarczych – KRD

  • Przynależność do wyselekcjonowanej grupy ok. 31 000 firm posiadających certyfikat „Rzetelna Firma”.

§7 Kodeks Etyki wyznawany przez pracowników Unimot Express

Konsekwencja w dążeniu do celu

  • Sumienna realizacja powierzonych zadań

  • Determinacja w dążeniu do osiągnięcia celów

  • Zaangażowanie w pracę

  • Dążenie do zakończenia rozpoczętych zadań

Współpraca i partnerstwo

  • Współdziałanie wewnątrz firmy

  • Jawna komunikacja z pracownikami i przełożonymi

  • Budowanie zaufania na bazie współpracy.

Uczciwość i odpowiedzialność

  • Uczciwe postępowanie wobec siebie i innych

  • Dotrzymywanie danego słowa

  • Brak obietnic bez pokrycia

  • Odpowiedzialność za swoje działania oraz za zarządzany zespół.

Profesjonalizm

  • Dążenie do bycia ekspertem w swojej dziedzinie

  • Osiąganie najwyższej jakości świadczonej pracy

  • Rozwijanie swoich kompetencji i świadome podejmowanie się nowych zadań.

Racjonalność

  • Kierowanie się zasadą gospodarności przy podejmowaniu decyzji

  • Świadome podejmowanie ryzyka

  • Dbanie o koszty

  • Poszanowanie mienia firmy.

§8 Przestrzeganie Kodeksu Etycznego

Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się i stosować zapisy Kodeksu Etycznego.

Przełożony ma obowiązek popularyzować i wyjaśniać zasady Kodeksu Etycznego oraz zdecydowanie reagować w sytuacji jego naruszania wśród podległych pracowników.

Zasady Kodeksu Etycznego mają również zastosowanie dla osób i instytucji działających w imieniu spółki.

 

Czerwiec, 2010

Przewodniczący RN – Zdzisław Sikorski
Sekretarz RN – Magdalena Sikorska
Członek RN – Czesław Sadkowski